Kompetencje cyfrowe na rynku pracy - badanie eSkills for Jobs Index

Pracodawcy wysoko oceniają podstawowe kompetencje cyfrowe kandydatów do pracy. Wyzwaniem stają się bardziej zaawansowane umiejętności, w tym kreatywność w wykorzystywaniu narzędzi informatycznych, czy też programowanie. Duże firmy deklarują możliwości treningów wewnętrznych, mniejsze oczekują raczej, że kandydaci do pracy przyjdą już z „gotowymi" kompetencjami cyfrowymi - wynika z badania „eSkills for Jobs Index", przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Izby Elektroniki i Telekomunikacji przez Instytut badawczy Kantar Millward Brown.

W blisko dwóch trzecich firm bierze się pod uwagę ocenę kompetencji cyfrowych podczas procesu rekrutacji, w ponad 20 proc. - niezależnie od stanowiska.

Większość pracodawców (60 proc.) stwierdza, że aplikujący posiadają kompetencje wymagane w pracy, o którą się ubiegają. Rynek dobrze ocenia podstawowe kompetencje cyfrowe kandydatów, takie jak obsługa programów biurowych (89 proc.), czy też wyszukiwanie informacji w Internecie (86 proc.). Pracodawcy wskazują jednak na niewystraczający poziom zaawansowanych umiejętności. 30 proc. respondentów oceniło, że kompetencje kandydatów do pracy w zakresie programowania są poniżej rekrutacyjnych oczekiwań.

Raport pokazuje również, że wymagania rynku rosną. Potrzebna jest większa kreatywność w wykorzystywaniu możliwości technicznych, dobór i takie ich zastosowanie, aby osiągać nową jakość.

Kompetencje cyfrowe - perspektywa

Za najbardziej perspektywiczną umiejętność uchodzi tworzenie programów komputerowych - w ciągu 3-5 lat zapotrzebowanie na biegłość w tym obszarze zwiększy się aż o 34 proc. w stosunku do obecnej sytuacji. Ponad 60 proc. pracodawców przewiduje, że kandydatom do pracy potrzebna będzie umiejętność programowania.

Rynek pracy będzie także w znacznie większym stopniu (o 20 proc. częściej niż obecnie) wymagał od kandydatów sprawności w instalacji i posługiwaniu się aplikacjami na urządzeniach mobilnych oraz (w takim samym stopniu) zdolności w korzystaniu z mediów społecznościowych dla celów biznesowych. Jest to zgodne z aktualnymi trendami.

Badanie „eSkills for Jobs Index" potwierdza, że umiejętność poruszania się w środowisku cyfrowym to standard we współczesnym świecie zawodowym. Coraz więcej firm, już blisko 40 proc., dostrzega potrzebę kreatywności na tym polu, co prowadzi zarówno do optymalizacji istniejących procesów, jak i uzyskiwania nowych rozwiązań. Połączenie „twardych" umiejętności cyfrowych ze strategicznym myśleniem o przedsiębiorstwie daje szanse na rzeczywiste innowacje, wejście na wyższy poziom rozwoju - mówi Krzysztof Chełpiński, Członek Zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.

Szkolenia wewnątrz, czy kompetencje z rynku?

Jedna trzecia wszystkich przedsiębiorstw oczekuje, że pracownik podejmie obowiązki zawodowe bez konieczności doszkalania. Małe firmy niemal dwa razy częściej niż te duże, chcą pozyskiwać kompetencje cyfrowe z rynku, a więc potrzebują już „ukształtowanego" pracownika - od razu gotowego do wykonywania swoich zadań. Ponad dwie piąte z nich oczekuje od kandydatów określonego poziomu e-umiejętności.

Małe firmy potrzebują szybko dopasowywać się do zmian rynkowych, dotyczy to również wprowadzania innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, ponieważ to decyduje o ich konkurencyjności. Mniejsze organizacje nie mogą pozwolić sobie na inwestowanie w szkolenia w takim stopniu jak duże firmy - twierdzi Krzysztof Chełpiński, Członek Zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.

Biznes i edukacja - gdzie współpraca?

Najwięcej badanych (73 proc.) uważa, że współpraca edukacji i biznesu powinna odbywać się przede wszystkim na poziomie szkół średnich. Najpopularniejszym działaniem jest organizowanie staży i praktyk studentom w firmie (71 proc. wskazań), a także prowadzenie zajęć przez praktyków (52 proc.). Ponad jedna trzecia firm doceniła natomiast organizowanie przez nich warsztatów i dni otwartych.

Wyniki badania „eSkills for Jobs Index" potwierdzają, że współczesny rynek pracy staje się coraz bardziej cyfrowy. Nowoczesne rozwiązania techniczne wyznaczają zarówno mapę nowych zawodów, jak i kierunki rozwoju biznesu.

Partnerami programu eSkills for Jobs w Polsce są: IBM Polska, Microsoft, Motorola Solutions Polska, stb24 i Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki.

Komentarze wspierające:

Katarzyna Cymerman, Kierownik ds. Personalnych, Microsoft

„Kompetencje cyfrowe na rynku pracy stają się naturalnym wymogiem wobec kandydatów. Aby móc skutecznie konkurować na rynku, ważne jest aby rozwijać te umiejętności także w sposób interdyscyplinarny, tak aby łączyć kompetencje z różnych obszarów z łatwością poruszania się w cyfrowym świecie. Wobec tak intensywnej transformacji cyfrowej, niewykorzystywanie potencjału e-umiejętności w prowadzeniu biznesu może nie tylko znacznie osłabić pozycję firmy, ale nawet doprowadzić do zniknięcia jej z rynku. Firmy świadomie podnoszące poziom kompetencji cyfrowych swoich pracowników przyczyniają się do wzrostu nie tylko konkurencyjności polskiej gospodarki, ale także wzmacniania pozycji Polski na arenie międzynarodowej".

Jacek Drabik, Country Manager, Motorola Solutions Polska

"Konieczność rozwijania i posiadania kompetencji cyfrowych została już na stałe wpisana w proces rekrutacji nowych pracowników do firm, które chcą mieć możliwość rozwoju na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Przeszliśmy już jako społeczeństwo i biznes przez etap uświadomienia sobie, że oprogramowanie znajduje się praktycznie w większości urządzeń, z których korzystamy. Teraz weszliśmy w erę mobilności, dostępu do informacji wszędzie i w dowolnym momencie, etap pracy w chmurach informacyjnych bez geograficznych ograniczeń. Brzmi fascynująco, ale wymaga również konkretnego i systemowego podejścia do podnoszenia kwalifikacji cyfrowych".

Metodologia

Badanie przeprowadził Instytut badawczy Kantar Millward Brown w lipcu i sierpniu 2016 r. na próbie 300 firm, w tym 150 - małe firmy (powyżej 5 osób zatrudnionych); 78 - średnie firmy; 72 - duże firmy; metodą wywiadów telefonicznych CATI. Respondentami byli managerowie HR i kadra zarządzająca decydująca o zatrudnieniu.

 

 

Partnerzy